Palautteet

PALAUTTEITA OF GIANTS AND GOBLINS-LEVYSTÄ

”Dear Teemu,

Thank you for all of this. Your project appears to be a exciting one, and I have also listened to your recording. It is truly excellent, you are a very fine and talented pianist. Your rendering of the Lyric pieces is really first class, catching the spirit, poetry and brilliance of the music so well!”

Audun Kayser, pianotaiteilija ja Grieg-Akatemian professori (eläkkeellä), eniten myynyt norjalainen klassisen musiikin artisti (Griegin pianokonserton levytys myi Norjassa yli 100.000 levyä), soittanut Griegin koko pianotuotannon

Pianisti Teemu Laasanen esittelee uudella levyllään Of Giants and Goblins kokoelman Edward Griegin Lyyrisiä kappaleita. Laasasen musisointi levyllä on kauttaaltaan luontevaa ja viimeisteltyä. Omimmillaan hän tuntuu olevan herkkien ja seesteisten, yksinkertaisen koskettavien ”pohjoismaisten” tunnelmien tulkitsijana. Hän ei sorru hetkeksikään siirappisuuteen, vaan tuntuu korostavan musiikin vilpittömiä, henkistä rauhaa ja elämänviisautta kuvaavia puolia. Voimaa, nopeutta ja jylhiä sointejakin löytyy toki tarpeen niin vaatiessa. Levyn teosvalikoima muodostaa kokonaisuuden, jota on miellyttävä kuunnella. Positiivista kokonaisvaikutelmaa korostaa hyvin tehty äänitys (Matti Heinonen / Pro Audile Oy). Levyn helmeksi nousee itselleni For dine føtter op 68 nro 3, jonka esitys on onnistuneimpia kuulemiani. Tätä levyä voi suositella kaikille, jotka haluavat kuulla hyvän läpileikkauksen Griegin pianominiatyyreistä tiiviissä paketissa.

Niklas Pokki, MuT
Piano-osaston johtaja, Sibelius-Akatemia
Nuorten Pianoakatemian (YPA, Youth Piano Academy) perustaja
Taiteellinen johtaja, Mäntän Musiikkijuhlat

”Kerrassaan ihastuttava äänite! Olin täysin myyty jo eka kappaleen alusta lähtien. Mikä sointi! Jatkat upeasti venäläisen sointikulttuurin perinteitä, jos näin saa sanoa. Ainakin minulle sointisi puhuu tuttua kieltä, koskettaa ja tuo mieleeni venäläiset maestrot. Monet tulkinnoistasi nostivat vedet silmiini ja nopeissa kappaleissa on eloisuutta ja kirkkautta. Grieg on yksi rakkaimmista säveltäjistäni ja mielestäni onnistut tuomaan esille hänen musiikkinsa puhtaan vilpittömyyden, herkkyyden ja syvällisyyden, ja myös railakkuuden. Esitätkö näitä konsertissa jossain?”

Katariina Liimatainen, pianotaiteilija ja pianonsoiton yliopettaja, Kuopion konservatorio

”Wau Teemu, kertakaikkiaan upeata soittoa! Tunnen kappaleet, ja tuo Grieg-levy kelpaisi jokaisen suomen musiikkiopiston hyllyyn malliksi kuinka Griegiä soitetaan! 

Levyn parhaita hetkiä ovat ensiksi Evening in the mountains ja Notturno, mahtavaa fraasien- ja soinninkäsittelyä. Sitten Bell Ringing on täynnä upeita sointivärejä, ja pitkät soinnut on hienosti yhdistetty toisiinsa harmonian kehityksen mukaan. Vanished days on mielestäni levyn paras esitys, se on kaunis, sisimpää koskettava, melkein täydellinen, ja kuulostaa Scriabinilta.

Harva soitonopettaja pystyy soittamaan kuin konserttipianisti ja pitämään sormensa kunnossa. Olet todella, todella hyvä pianisti, onnittelut upeasta ammattitason levystä!”

Tapio Tolppanen, pianisti

”Aivan mielettömän hienoja tulkintoja Griegistä.
Olen kuunnellut niitä monta kertaa.
Tulkintasi noista kappaleista saattavat levitä aika kauaskin.
Toivon sydämestäni niin.
Todella hieno teko!
Ihastuin itse aikanani Griegiin, ja soitinkin sitä paljon, mutta tuohon tasoon, jossa sinä niitä soitat, en ikinä päässyt.

Kiitos, että jaksat uskoa.”

Antti Äärimaa, diplomilaulaja ja pianisti


PALAUTTEITA NUKEN TARINASTA

“Risto Kopperin lukema satu ja Laasasen itsensä soittama musiikki nivoutuvat toisiinsa saumattomasti, eikä musiikki jää vain taustaa värittäväksi elementiksi. Hienosti toimii myös soiton ja kerronnan rytmitys. Välillä sana ja sävel ryöppyävät yhtä aikaa, välillä kuulija saa keskittyä rauhassa vain toiseen. 

Slaavilaisen perinteen vivahteet niin tarinan kuin kuvituksen yksityiskohdissa viehättävät. Audio-osuudessa puolestaan ihastuttavat musisoinnin luontevuus ja tarinan eloisa kerronta.”

Marjo Jääskä, Rondo Classic 10/2017 



“Nuken tarinan syntytarina on sen verran epätavallinen ja oleellinen osa itse kirjaa, että se on syytä kertoa heti alkajaisiksi, satukirjan on nimittäin inspiroinut Tšaikovskin teos Lastenalbumi pianolle. Oikeastaan inspiraatiosta puhuminen on vähättelyä, sillä koko satukirjan juoni on rakennettu Lastenalbumin 24 lyhyen kappaleen ympärille. Kirjan mukana tulee jopa äänikirja, jossa tarina on narratoitu Tšaikovskin musiikin toimiessa soundtrackina.

Kunnianhimoisen kirjaprojektin takana on pianonsoiton lehtori Teemu Laasanen, joka on sekä kirjoittanut tarinan että soittaa CD:llä itse pianokappaleet. Kuten odottaa sopii Tšaikovskin musiikille, sijoittuu tarinakin venäläisiin maisemiin.

Ylhäiset lapset Dimitri ja Anna saavat äidiltään yksinkertaiselta kuulostavan tehtävän, metsän keskellä erakkona asuva Igor haluaa tavata lapset. Mutta miksi ja kuka ihme tämä Igor oikein on ja hänkö auttaa löytämään kadonneen tanssiryhmän illan tanssijaisiin? Yllättävään tarinaan liittyy elementtejä niin Pähkinänsärkijästä kuin venäläisestä mytologiastakin.

Sadun on kuvittanut peligraafikkona työskentelevä Marija Dergaeva joka todella osaa loihtia sadun henkiin. Dergaevan luomat miljööt ja värimaailma ovat tunnelmallisia ja tietokoneella tehty liitumainen piirrosjälki erottuu edukseen. Toivoa sopii, että Dergaeva löytää aikaa työskennellä tulevaisuudessa kuvittajana enemmänkin.

Kirjan erikoisuutena on mukana tuleva CD, jossa näyttelijä Risto Kopperi ilmeikkäästi narratoi tarinan Tšaikovskin pianokappaleiden rytmittämänä. Itse en äänikirjoista ole koskaan niin perustanut, mutta tällä kertaa levy kannattaa ehdottomasti kuunnella jo musiikinkin takia. Kertomuksen kokonaiskesto on 43 minuuttia, joten ihan pienemmillä lapsilla voi olla keskittymiskyky koetuksella.

Laadukkaita omakustanteita on toisinaan vaikea löytää ja on Nuken tarinassakin hieman esikoiskirjailijalle ominaista hapuilua, mutta kun kokonaisuus on näinkin omaperäinen ja intohimolla tehty, niin kyllä tätä uskaltaa lämpimästi suositella varsinkin musiikin ystäville.”

kirjavinkit.fi
Vinkkaaja: Titta Lindström
Julkaistu: 5.7.2018